Дзеянні, звязаныя з рэгістрацыяй актаў грамадзянскага стану
У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 чэрвеня 2006 г. № 385 «аб некаторых мерах па ўдасканаленні работы органаў, якія рэгіструюць акты грамадзянскага стану» консульскія ўстановы, а таксама дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь у выпадку выканання імі консульскіх функцый вырабляюць рэгістрацыю нараджэння, заключэння шлюбу, устанаўлення бацькоўства, перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку, смерці, скасавання шлюбу па рашэннях судоў, якія ўступілі ў законную сілу да 1 верасня 1999 г., змяняюць, выпраўляюць, дапаўняюць запісы актаў грамадзянскага стану, анулююць і аднаўляюць запісы актаў грамадзянскага стану на падставе рашэння суда, захоўваюць кнігі рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану, выдаюць паўторныя пасведчанні аб рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану.
У сваёй дзейнасці консульскія ўстановы, а таксама дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь у выпадку выканання імі консульскіх функцый кіруюцца Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь, Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і ад 9 ліпеня 1999 года, Законам Рэспублікі Беларусь ад 28 кастрычніка 2008 г. «Аб асновах адміністрацыйных працэдур», Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 26 красавіка 2010 г. № 200 «аб адміністрацыйных працэдурах, якія ажыццяўляюцца дзяржаўнымі органамі і іншымі арганізацыямі па заявах грамадзян», Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 чэрвеня 2006 г. № 385, Палажэннем аб парадку рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану і выдачы дакументаў і (або) даведак органамі, якія рэгіструюць акты грамадзянскага стану, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 14 снежня 2005 г. № 1454, іншымі актамі заканадаўства.
Грамадзянамі пры звароце ў консульскія ўстановы, а таксама дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь у выпадку выканання імі консульскіх функцый па пытаннях рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану прадстаўляюцца:
Пры рэгістрацыі нараджэння:
· заява;
· пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу бацькоў( аднаго з бацькоў), заяўніка;
· медыцынская даведка аб нараджэнні дзіцяці альбо рашэнне суда аб устанаўленні факту нараджэння;
· дакумент, які з'яўляецца падставай для запісу звестак пра бацьку ў запісе акта аб нараджэнні дзіцяці (сумесную заяву бацькоў дзіцяці, якія не знаходзяцца ў шлюбе паміж сабой; копія рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства), – у выпадку, калі бацькі дзіцяці не знаходзяцца ў шлюбе.
Пры рэгістрацыі нараджэння дзіцяці ў маці, якая заяўляе, што яе муж не з'яўляецца бацькам дзіцяці, акрамя названых дакументаў грамадзяне ўяўляюць:
заява маці дзіцяці, якая пацвярджае, што яе муж не з'яўляецца бацькам дзіцяці;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу фактычнага бацькі дзіцяці;
· заяву мужа маці дзіцяці, якая пацвярджае, што ён не з'яўляецца бацькам дзіцяці;
· сумесную заяву маці і фактычнага бацькі дзіцяці аб рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства.
Тэрмін рэгістрацыі нараджэння складае 2 дні з дня падачы заявы, а ў выпадку ўрачыстай рэгістрацыі нараджэння – 3 дня, пры адначасовай рэгістрацыі нараджэння, устанаўленні бацькоўства і заключэнні шлюбу – у дзень рэгістрацыі заключэння шлюбу, а ў выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 1 месяц. Рэгістрацыя нараджэння (з выдачай пасведчання аб нараджэнні) вырабляецца бясплатна.
Пры рэгістрацыі заключэння шлюбу:
· сумесную заяву асоб, якія ўступаюць у шлюб;
· пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу асоб, якія ўступаюць у шлюб;
· заяву аб зніжэнні шлюбнага ўзросту, рашэнне органаў апекі і папячыцельства альбо копія рашэння суда аб аб'яўленні непаўналетняга цалкам дзеяздольным (эмансіпацыя), медыцынская даведка аб стане здароўя (якая пацвярджае цяжарнасць) асобы, якая ўступае ў шлюб – — для асобы, якая не дасягнула 18-гадовага ўзросту;
· заяву асоб, якія ўступаюць у шлюб, аб скарачэнні тэрміну заключэння шлюбу з указаннем паважных прычын або асаблівых абставін, па якіх неабходна скарачэнне тэрміну заключэння шлюбу, і дакументы, якія з'яўляюцца падставай для скарачэння дадзенага тэрміну, — у выпадку скарачэння тэрміну заключэння шлюбу;
· заява асоб, якія ўступаюць у шлюб, з указаннем паважных прычын, па якіх яны не могуць прыбыць у орган загса для рэгістрацыі заключэння шлюбу – — у выпадку рэгістрацыі заключэння шлюбу па-за памяшканнем органа загса;
· копія рашэння суда аб устанаўленні факту стану ў фактычных шлюбных адносінах, якія ўзніклі да 8 ліпеня 1944 г.,у выпадку рэгістрацыі заключэння шлюбу на падставе такога рашэння суда;
· дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Акрамя названых дакументаў асобамі, якія ўступаюць у шлюб, прадстаўляюцца:
грамадзянамі Рэспублікі Беларусь:
ü від на жыхарства, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання – — у выпадку, калі грамадзянін Рэспублікі Беларусь пастаянна пражывае за межамі Рэспублікі Беларусь;
ü дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання – — у выпадку, калі грамадзянін Рэспублікі Беларусь пастаянна пражывае за межамі Рэспублікі Беларусь;
ü дакументы, якія пацвярджаюць спыненне папярэдняга шлюбу (за выключэннем дакументаў, выдадзеных органам загса Рэспублікі Беларусь), – у выпадку спынення шлюбу.
замежнымі грамадзянамі і асобамі без грамадзянства (за выключэннем замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, якім прадастаўлены статус бежанца або прытулку ў Рэспубліцы Беларусь):
ü дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання замежнага грамадзяніна, асобы без грамадзянства (тэрмін дзеяння дадзенага дакумента – 6 месяцаў);
ü дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы грамадзянскай прыналежнасці замежнага грамадзяніна – — У выпадку, калі замежны грамадзянін не пражывае на тэрыторыі дзяржавы грамадзянскай прыналежнасці (тэрмін дзеяння гэтага дакумента – 6 месяцаў);
ü дакумент, які пацвярджае спыненне папярэдняга шлюбу, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы, на тэрыторыі якога спынены шлюб, — у выпадку спынення шлюбу.
ü Тэрмін рэгістрацыі заключэння шлюбу складае 3 месяцы з дня падачы сумеснай заявы. Кошт рэгістрацыі заключэння шлюбу (з выдачай пасведчання аб заключэнні шлюбу) складае 50 еўра.
Пры рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства прадастаўляюцца:
· сумесная заява бацькоў аб устанаўленні бацькоўства альбо заява аб рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства на падставе рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства;
· пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу заяўнікаў (заяўніка);
· пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці – — у выпадку, калі рэгістрацыя нараджэння дзіцяці была праведзена раней;
· пісьмовую згоду паўналетняга асобы, у дачыненні да якога вырабляецца рэгістрацыя ўстанаўлення бацькоўства, – у выпадку рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства ў адносінах да асобы, якое дасягнула паўналецця;
· копія рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства — у выпадку рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства па рашэнні суда.
Тэрмін рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства: 2 дні з дня падачы заявы, пры адначасовай урачыстай рэгістрацыі нараджэння і рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства-3 дні, пры адначасовай рэгістрацыі нараджэння, ўстанаўлення бацькоўства і заключэння шлюбу — у дзень рэгістрацыі заключэння шлюбу, пры падачы сумеснай заявы да нараджэння дзіцяці — у дзень рэгістрацыі нараджэння дзіцяці, а ў выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 1 месяц. Рэгістрацыя ўстанаўлення бацькоўства (з выдачай пасведчання аб устанаўленні бацькоўства) вырабляецца бясплатна.
Пры рэгістрацыі смерці:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу заяўніка;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу памерлага;
· медыцынскае пасведчанне аб смерці (мёртванароджаных) альбо копія рашэння суда аб устанаўленні факту смерці або аб'яўленні грамадзяніна памерлым;
· дакумент спецыялізаванай арганізацыі, здзейсніла пахаванне памерлага, – у выпадку рэгістрацыі смерці па месцы пахавання памерлага;
· ваенны білет памерлага — у выпадку рэгістрацыі смерці вайскоўцаў.
Рэгістрацыя смерці з выдачай пасведчання вырабляецца бясплатна ў 1 дзень з дня падачы заявы, а ў выпадку запыту дакументаў і (або) звестак ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый-на працягу 1 месяца.
Пры рэгістрацыі скасавання шлюбу (рэгістрацыя скасавання шлюбу па рашэнні суда, які ўступіў у законную сілу пасля 1 верасня 1999 г., не вырабляецца):
· заява;
· пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу заяўнікаў (заяўніка);
· копія рашэння суда аб скасаванні шлюбу, якое ўступіла ў законную сілу да 1 верасня 1999 г.;
· дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Рэгістрацыя скасавання шлюбу з выдачай пасведчання вырабляецца ў працягу 2 дзен са дня падачы заявы, а ў выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 1 месяц з дня падачы заявы. Консульскі збор складае 50 еўра.
Пры рэгістрацыі змены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
· дзве фатаграфіі заяўніка памерам 30х40 мм;
· пасведчання аб рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану, якія падлягаюць замене ў сувязі з рэгістрацыяй перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку;
· копіі літаратурных твораў, артыкулаў, нататак — у выпадку выяўлення жадання насіць прозвішча, уласнае імя ў адпаведнасці з літаратурным псеўданімам;
· дакументы, якія пацвярджаюць матывацыю (за выключэннем дакументаў, выдадзеных органам загса Рэспублікі Беларусь), – у выпадку выяўлення жадання насіць прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку, адрозныя ад дадзеных пры рэгістрацыі нараджэння, па прычынах, не ўказаных вышэй;
· дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы (ўяўляецца пры выдачы адпаведнага пасведчання).
Тэрмін рэгістрацыі перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку з выдачай пасведчання: 2 месяцы з дня падачы заявы. Консульскі збор складае 70 еўра.
Пры выдачы паўторнага пасведчання аб рэгістрацыі акта грамадзянскага стану:
· заява;
· дакумент, які пацвярджае змяненне прозвішча ці іншых дадзеных грамадзяніна – — У выпадку іх змены;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Тэрмін выдачы пасведчання: 7 дзён з дня падачы заявы-пры наяўнасці адпаведнага запісу акта грамадзянскага стану, а пры адсутнасці такога запісу — 1 месяц.
Консульскі збор складае 35 еўра.
Пры унясенні змяненняў, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадзянскага стану:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
· дакумент, які сведчыць асобу, з запісам аб нацыянальнай прыналежнасці — у выпадку змены нацыянальнасці ў запісах актаў;
· копія рашэння суда — у выпадку ўнясення змяненняў, выпраўленняў і дапаўненняў у запісе актаў грамадзянскага стану на падставе рашэння суда;
· рашэнне органа апекі і папячыцельства, кампетэнтнага органа замежнай дзяржавы – у выпадку змянення прозвішча непаўналетняга дзіцяці;
· дакументы, якія пацвярджаюць факты, якія з'яўляюцца падставай для выпраўлення памылак, унясення змяненняў і дапаўненняў у запісах актаў (працоўная кніжка, пенсійнае пасведчанне, медыцынская даведка аб стане здароўя, воінскія дакументы, дакументы аб адукацыі, аб хрышчэнні і іншыя);
· пасведчання аб рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану, якія падлягаюць замене ў сувязі з унясеннем змяненняў у запісе актаў грамадзянскага стану;
· дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Тэрмін унясення змяненняў, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадзянскага стану з выдачай пасведчання: 10 дзен са дня падачы заявы – пры разглядзе заяў аб унясенні змяненняў, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадзянскага стану, якія не патрабуюць дадатковай праверкі, а пры неабходнасці правядзення дадатковай праверкі, запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 3 месяцы. Консульскі збор складае 50 еўра.
Пры аднаўленні запісаў актаў грамадзянскага стану:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
· копія рашэння суда аб устанаўленні факта рэгістрацыі акта грамадзянскага стану;
· дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Тэрмін аднаўлення запісаў актаў грамадзянскага стану з выдачай пасведчання: 10 дзён з дня падачы заявы. Консульскі збор складае 20 еўра.
Пры ануляванні запісаў актаў грамадзянскага стану:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
· копія рашэння суда;
· пасведчанне аб рэгістрацыі акта грамадзянскага стану, выдадзенае на падставе ануляванай запісу акта грамадзянскага стану.
Тэрмін анулявання запісаў актаў грамадзянскага стану-10 дзён з дня падачы заявы. Ануляванне запісаў актаў грамадзянскага стану вырабляецца бясплатна.
Пры выдачы даведак аб нараджэнні, аб смерці – пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Выдача даведкі вырабляецца ў дзень звароту, але не раней дня рэгістрацыі нараджэння, смерці і бясплатна.
Пры выдачы даведак, якія змяшчаюць звесткі з запісаў актаў грамадзянскага стану, аб запісе акта грамадзянскага стану, аб адсутнасці запісу акта аб заключэнні шлюбу, паведамленняў аб рэгістрацыі скасавання шлюбу, аб адсутнасці запісу акта грамадзянскага стану:
· заява;
· пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Тэрмін выдачы даведкі: 3 дні з дня падачы заявы-пры наяўнасці адпаведнага запісу акта грамадзянскага стану, пры неабходнасці правядзення спецыяльнай праверкі-15 дзён, а пры адсутнасці такога запісу — 1 месяц. Тэрмін дзеяння даведак складае 6 месяцаў. Консульскі збор-35 еўра.
Дакументы, выдадзеныя кампетэнтнымі органамі замежных дзяржаў, прымаюцца пры ўмове іх легалізацыі, калі іншае не ўстаноўлена міжнароднымі дагаворамі Рэспублікі Беларусь, і перакладу на адну з дзяржаўных моў Рэспублікі Беларусь у парадку, устаноўленым заканадаўствам. Льготы для асобных катэгорый асоб па консульскім зборы прадугледжаны Падатковым кодэксам Рэспублікі Беларусь (Асаблівая частка) ад 29 снежня 2009